Zond – розбірне літаюче крило зі стельової плитки
Передісторія
Моєю першою радіокерованою моделлю був «Вжик». Може бути я і не зайнявся авіамоделізмом, але простота і надійність крила, що літає, мене спокусила. Потім був Ікар, Ікар-1300. І… більш ніж річна перерва. Справа в тому, що Ікар було не дуже зручно перевозити.
Літати на ньому було нудно, а якщо не нудно, то довго ремонтувати. Я зрозумів, що для мене потрібна модель:
- можна зібрати за кілька вечорів
- не дорога – не шкода розбити, а інакше як вчитися літати!?
- було б зручно зберігати та транспортувати
Якось побачив модель http://www.stechflug.com/depronplans/blue-giant.php і вирішив зробити подібне невелике розбірне крило. Розміри крила вибирав під лист стельової плитки:) При розрахунках користувався калькулятором: http://fwcg.3dzone.dk/ Крило із симетричним профілем, без “V” без круток.
Завантажити креслення у форматі CDR
Дивитися відео
Для складання крила знадобиться:
- 3 листи стельової плитки
- обрізки фанери завтовшки 3мм або спіненого листового ПВХ
- дві карбонових трубки діаметром 5мм, довжиною 350мм та 185мм
- клей для стельової плитки “Дракон” або подібний
- скотч, кольоровий скотч
- кабанчики (можна зробити самому)
- пара скріпок
- бамбукові палички
- брусок пакувального спіненого поліетилену (такий “тугий поролон”)
На жаль, сам процес складання не був знятий. Не очікував, що відразу вийде вдалий варіант. Тому фото висвітлюють лише окремі елементи.
Вечір 1
Обрізаємо краї трьох листів стельової плитки, отримуємо полотно розміром 480×480 мм. Якщо трохи менше чи більше – не біда. На одну консоль крила йде один лист стельової плитки. Режим відповідно до викрійки. Відразу вирізаємо верхню та нижню поверхні крил, потім лонжерон та напрямні для лонжерону (3×3 мм). Лонжерон буде склеєний із двох шарів стельової плитки. Але на цей лист дві смуги лонжерона цілком поміщається, тому на вирізаний лонжерон наклеюємо обрізки. Тобто один шар лонжерону у нас цілісний, другий із шматків.
Поки лонжерон сохне, обрізаємо під 45 градусів передні кромки на нижній та верхній поверхнях. Я роблю це за допомогою двох металевих лінійок та ножа. Після обрізки обробляю наждачним папером.
Задній край обрізаємо тільки на верхній поверхні. Ширина зрізу 12 мм.
Тепер кладемо дві поверхні на стіл. Передня кромка до передньої кромки та наклеюємо скотч. Щоб він не відлип у самий невідповідний момент, прогріваємо його теплою праскою. Це важливо, інакше при складанні він може відлипнути і доведеться помучитися. Отримуємо приблизно таку передню кромку.
Тепер наклеюємо напрямні для лонжерону на обидві поверхні. Потрібно клеїти так, щоб лонжерон вільно в них входив. Якщо зробити так, щоб лонжерон входив занадто щільно, замучитеся при складанні крила. Залишаємо крила до завтра. Згинатимемо і клеїтимемо завтра.
Вирізаємо елевони. До задньої кромки елевонів клеїмо бамбучини за допомогою того ж клею “Дракон”.
Вирізаємо частини фюзеляжу зі стельової плитки. Склеюємо бічні та нижню поверхні. Тепер беремо шматок пакувального спіненого поліетилену і вирізаємо його таким чином, щоб він входив у фюзеляж. Фактично ми вирізаємо фюзеляж із спіненого поліетилену та обклеюємо його одним шаром стельової плитки. Ось фото обрізка цього матеріалу:
Саме його еластичність рятує модель від ударів об землю. Якщо його замінити на звичайний пінопласт – живучість моделі значно знизиться. Клеїв його зі стельовою плиткою тим же “Драконом”.
З фанери (я брав листовий спінений ПВХ) вирізаємо мотораму та вставки для трубок, щоб не розбивали стельову плитку під час збирання/розбирання моделі.
Вечір 2
Промазуємо клеєм передню кромку крила, задню кромку, місця під лонжерон на обох поверхнях. Вставляємо лонжерон в одну із поверхонь. Повільно та акуратно загинаємо іншу поверхню крила, акуратно вставляючи в посадкове місце лонжерон. Зводимо задні кромки та фіксуємо. Я фіксував скотчем. Те саме робимо з другою консоллю, залишаємо сохнути. Докладніше про подібний метод складання крила можна подивитися тут:
http://www.youtube.com/watch?v=JLQIgsEh58o
Збираємо фюзеляж далі, приклеюємо задню, верхню стінки і двигун до задньої стінки. Залишаємо сохнути. Вирізаємо вуха, при необхідності зачищаємо елевони. Можна їх обклеїти кольоровим скотчем.
Тепер візьмемося за напрямні у крилах для трубок. Направляючі збираємо із шарів стельової плитки проклеєних “Драконом” як показано на фото.
Тобто. карбонові трубки вставляють у напрямні зі стельової плитки. Цього цілком достатньо. Не треба нічого мудрувати з паперовими, дерев’яними, вугільними напрямними.
Вечір 3
У фюзеляжі пробиваємо отвори для трубок. Я робив спицею, потім пробитим каналом протикав трубкою. Оскільки всередині фюзеляж із спіненого поліетилену, трубки не ковзають, надійно фіксуються у фюзеляжі та забезпечують хорошу амортизацію, пом’якшуючи навантаження на крила при ударах об землю :)
Підганяємо та вклеюємо в крило напрямні для трубок. Для правильної орієнтації я вставляв трубки у фюзеляж, надів на трубки напрямні і вклеював їх у крило як одягаючи крило на своє “робоче” місце.
Вечір 4
Приклеюємо обрізки стельової плитки на закінчування крила. Вклеюємо вставки для трубок у фюзеляж та крила (у крила не обов’язково).
Вечір 5
Обрізаємо все зайве, зачищаємо. Покриваємо скотчем. Вішаємо на скотч елевони. Вирізаємо місця під машинки, вклеюємо, ставимо кабанчики та тяги. Вирізаємо у фюзеляжі місця під електроніку. Прикручуємо двигун (клей “Дракон” + шурупи).
Центр ваги виставлявся переміщенням акумулятора. Додаткових вантажів не використовував. У мене акумулятор повністю у фюзеляж не поміщався, тому кришка фюзеляжу трохи “хитра” форми. Зате вийшов обдув акумулятора.
Вечір 6
Налаштовуємо, облітаємо.
На модель встановлено електронне обладнання:
Двигун: Turnigy SK2822-1200
Гвинт: SF E-Prop 8×6
Регулятор обертів: Turnigy Basic-25А
Серви: HXT900 9g
Акумулятор: 1800 АЧ (3 банки)
Модель вийшла дивовижно економічною. Можливо на це вплинула її невелика злітна вага, можливо швидкість польоту моделі оптимальна саме для обраної гвинтомоторної групи. Можливо сукупність цих факторів. В результаті акумулятора 1800Ач вистачає більш ніж на 30 хвилин!
Той же акумулятор, двигун, регулятор і гвинт раніше стояв на “Вжику”. Його вистачало хвилин на 20 у кращому випадку.
Zond непогано показав себе у сильний вітер (понад 5 м/с).
P.S. Для любителів посилити конструкцію “лінійкою” повідомляю, що обтяження конструкції моделі ні до чого хорошого не призводить.
01.10.2013 о 21:59
Винглеты съемные? Если да, то как крепятся?
02.10.2013 о 11:28
Да, винглеты съемные. Крепятся скотчем. Немного долго и не удобно. Сейчас экспериментирую с разными способами крепления. Оптимального пока не нашел.
28.04.2015 о 14:48
каков полетный вес снаряженной модели , если есть данные.
30.04.2015 о 14:49
по весу нет данных, из-за отсутствия весов у автора модели.
19.05.2015 о 19:21
плохо. у меня вроде как “чекушечка”- 250гр.
13.07.2015 о 12:29
как заставить это летать? регулировку подскажите если не трудно.
16.07.2015 о 13:22
Настроить: в аппаратуре программу выставить дельта крыло (или в микшерах настроить, все зависит от аппаратуры.). Выставить экспоненты как на канал элевонов, так и на канал элеватора. Незабываем правильно выставить центр тяжести от этого тоже многое зависит.
02.11.2016 о 17:22
прошло много времени уже. но:
пытаюсь взлететь очередной раз. хочу уточнить настройки.
надо сделать:
1 апппаратуру настроил
2 модель научить планировать без включения двигателя- как планер или…(подскажите)
2 стартовать как планер -с толкача , а потом включать мотор ибо (в последний раз винтом порезался довольно серьезно)
3 стартовать с выбросом модели от себя с последующим включением двигателя или все таки стартовать в Включеным двигателем?
03.11.2016 о 15:14
Стартовать нужно так: выбрасываем модель, а потом даем газ. На этом видео видно как это делается: https://aviafly.com.ua/sobyitiya/novoe-razbornoe-letayushhee-kry-lo-zond.html Соответственно, самолет должен лететь а не падать когда его выбрасывают. Для этого нужно точно выставить центр тяжести и элевоны должны быть подняты вверх примерно на 3-5 градуса, как на летающих крыльях.
04.10.2015 о 00:15
Укажите, пожалуйста, размер винглет. Спасибо.
05.10.2015 о 09:00
Размеры винглет:
02.02.2017 о 01:01
Здравствуйте! а какой размер корневой хорды ? и под каким углом она? просто не могу открыть ваш чертеж! с уважеием)) охота такое же смастерить!
02.02.2017 о 02:01
я разобрался! только одного не пойму направляющие лонжерона для чего скажите пожалуйста? с уважением!
05.02.2017 о 20:15
для того что бы между ними трубка соединительная входила.
02.02.2017 о 20:37
Здравствуйте! не могу понять как разместить две консоли крыла- верхнюю и нижнюю на одной потолочной плитке! вы не могли бы показать как сделать это? спасибо заранее)) больно крыло понравилось ваше!
05.02.2017 о 20:24
повертите шаблон верхней и нижней половинок на одном листе потолочки и у вас должно все получиться).